سلامت و بهداشت سگ

تشخیص انواع بیماری کلیوی سگ و مهم ترین راه های درمان آن

بیماری کلیوی سگ
1/5 - (1 امتیاز)

بیماری کلیوی سگ در برخی نژادها شایع است و به مرور سبب نقص در عملکرد کلیه ها می شود. اگر بیماری درمان نشود، در نهایت منجر به مرگ خواهد شد.

کلیه ها از مهم ترین اندام های موجود در بدن سگ است. در صورتی که عملکرد این عضو با اختلال مواجه شود، زندگی حیوان را مختل می سازد. به همین جهت، ضروری است که در مورد بیماری های کلیه تا حدی اطلاعات داشته باشید تا بتوانید در صورت بروز مشکل، فورا آن را تشخیص داده و برای درمان حیوان خود اقدام کنید.

در ادامه مقاله، در خصوص انواع بیماری های کلیوی و تفاوت آن ها توضیح می دهیم. سپس راه هایی که برای تشخیص بیماری توسط شما وجود دارد، بیان خواهد شد و در آخر راهکارهایی برای درمان شرح می دهیم. به امید این که هیچ حیوانی به انواع بیماری ها دچار نشود و یا اگر شد، به موقع تشخیص و درمان صورت گیرد.

بیماری کلیوی سگ

بی حال بودن، از اولین علائم تشخیص انواع بیماری است.

 

مهم ترین وظایف کلیه ها در بدن سگ

در بدن سگ نیز مانند ما انسان ها دو کلیه وجود دارد که در شکم حیوان در قسمتی نزدیک به پشت بدن قرار گرفته است. کلیه ها نقش تصفیه کننده را بر عهده دارند و با تولید ادرار، مواد زائدی که در خون وجود دارد را دفع می کنند. از دیگر وظایف حیاتی کلیه، تنظیم میزان کلسیم و ویتامین D است. نقش کلیه در بدن اهمیت فراوانی دارد، از این رو برای حفظ سلامت آن ها، باید توجه ویژه داشت. بیماری کلیوی سگ در برخی از نژادها رایج تر است.

کلیه ها با آنزیم ها و هورمون هایی که تولید می کنند، عملکرد سایر سیستم های بدن سگ را نیز کنترل کرده و از این رو بر کل بدن تاثیرگذار هستند. پی اچ خون، توسط کلیه ها به تعادل می رسد و تنظیم غلظت کلیه مایعات داخل بدن نیز بر عهده این اندام است.

بیماری کلیوی سگ

سلامت کلیه ها، در سلامت عمومی حیوان نقش کلیدی دارد.

 

نارسایی حاد کلیه و نارسایی مزمن کلیه

به طور کلی نارسایی کلیه سگ را به دو دسته اصلی تقسیم می کنند: نارسایی حاد کلیه و نارسایی مزمن کلیه. نارسایی حاد به طور ناگهانی ایجاد می شود و باید فورا اقدامات درمانی برای آن صورت گیرد. اما نارسایی مزمن برای سگ هایی که سن آن ها بالای 7 سال است رایج تر بوده و در طی مدت زمان و به تدریج شکل می گیرد.

برای بیماری های مزمن کلیه درمان خاصی وجود ندارد. این بیماری در اثر بالا رفتن سن ایجاد می شود و با اقدامات مراقبتی تا حدی قابل کنترل است. اما درمان ندارد و به مرور ممکن است سبب مرگ حیوان شود. برخلاف بیماری مزمن، بیماری حاد کلیه باید به سرعت درمان شود. در غیر این صورت بیماری خطرناک و کشنده خواهد بود.

برخی از نژادهای سگ بیش از سایرین مستعد ابتلا به بیماری های کلیوی هستند. پیشنهاد می شود اگر سگ شما از نژادهای مذکور است، چک آپ های مداوم برای اطمینان از سلامت کلیه را فراموش کنید. این نژادها عبارتند از: شیتزو، ژرمن شپرد، گلدن رتریور، لهاساپو، کوکر اسپانیول، الکهوند، کارین تریر و بول تریر.

در صورتی که سگ شما از نژادهای گفته شده نباشد، علائمی که برای بیماری های کلیوی وجود دارد را چک کنید تا در صورت بروز، به سرعت اقدامات درمانی را انجام دهید.

بیماری کلیوی سگ

نارسایی حاد کلیه سگ، به سرعت علائم مریضی را نشان خواهد داد.

 

بی اختیاری ادرار

در صورتی که سگ شما دچار بی اختیاری ادرار شود، به نوعی از بیماری کلیه مبتلا است. در صورتی که متوجه شدید مدتی است سگ شما به طور ناگهانی و در محل های نامشخصی ادرار می کند و توانایی کنترل ادرار خود تا محل همیشگی را ندارد، احتمالا به بیماری کلیه مبتلا شده است.

از مهم ترین دلایل بی اختیاری ادرار در سگ ها، عفونت های ادراری، سنگ مثانه، تومورهای موجود در مثانه، برخی از دارو ها، آسیب های نخاعی و پیری در سگ های عقیم شده، می باشد. سگ هایی که به بیماری بی اختیاری ادرار مبتلا هستند، ممکن است دچار زخم های پوستی در محل خروجی ادرار شوند. دلیل آن، این است که پوست بدن به طور مداوم با ادرار در تماس است و در نهایت سبب ایجاد زخم خواهد شد.

بیماری کلیوی سگ

بی اختیاری ادرار در سگ، از بیماری های کلیوی است.

 

مهم ترین علائم بیماری های کلیوی در سگ

بیماری های کلیوی نیز مانند سایر بیماری ها علائمی مختص خود دارند. اما توجه داشته باشید که بروز یکی از علامت ها بدون تشخیص دامپزشک، نمی تواند منبع اطلاعاتی درستی برای تعیین بیماری باشد. در صورتی که چند علامت همزمان مشاهده کردید، برای تشخیص و درمان نارسایی کلیه سگ اقدام کنید. در ادامه مهم ترین علائمی که برای بیماری های کلیه شناخته شده است را به صورت لیست به شما ارائه می دهیم.

  • خستگی و بی حالی
  • بی اشتهایی
  • کاهش وزن
  • بوی بد دهان
  • تشنگی مداوم
  • تکرر ادرار
  • بی اختیاری ادرار
  • اسهال و استفراغ
  • تحلیل عضلات

زمانی که بیماری کلیوی سگ شدید شده باشد علائم کمی فرق دارد. در صورتی که شاهد بالا رفتن فشار خون، وجود خون در ادرار، زخم معده یا تشنج بودید، سریعا سگ خود را نزد دامپزشک ببرید. در این صورت بیماری عود کرده است و فورا باید بررسی شود.

بیماری کلیوی سگ

بی اشتهایی از اولین علائم بیماری های کلیوی است.

 

روش های تشخیص بیماری کلیه

یکی از بهترین و مطمئن ترین راه های تشخیص بیماری های کلیه، چک آپ های مداوم است. وقتی سگی به نارسایی مزمن کلیه دچار شود، علائم در مراحل آخر بیماری ظهور پیدا می کنند. به همین علت اگر تنها به علائم تکیه کنید، هنگامی از بروز بیماری آگاه می شوید که دیر شده است.

به طور کلی برای تعیین سلامت کلیه 4 نوع آزمایش صورت می گیرد:

  1. (CBC) آزمایش شمار گلبول های خون
  2. سنجش میزان اوره و کراتینین خون
  3. آزمایش الکترولیت های خون
  4. آزمایش ادرار

در صورتی که آزمایش های ذکر شده صورت گیرد و بیماری کلیه سگ تشخیص داده شد، دامپزشک سونوگرافی از کلیه را تجویز می کند تا میزان پیشرفت بیماری را متوجه شود.

بیماری کلیوی سگ

چک آپ منظم بهترین راه تشخیص بیماری کلیوی است.

 

راهکارهای درمانی بیماری کلیوی سگ

اصلی ترین راهکار درمانی برای بیماری های کلیوی، سرم درمانی است که توسط دامپزشک انجام می شود. با این روش، میزان ادرار سگ افزایش چمشگیری پیدا می کند. سگ هایی که تحت درمان هستند، باید بستری باشند. سگ مبتلا به بیماری حاد کلیه به صورت روزانه مورد آزمایش قرار می گیرد و مابقی اقدامات درمانی، با توجه به نتایج آزمایش صورت می گیرد.

سگ مبتلا به بیماری مزمن کلیه نیز معمولا به صورت هفتگی مورد آزمایش قرار می گیرد تا روند بیماری مشخص شود. سگ های مبتلا به این نوع از بیماری کلیه، معمولا در خانه تحت مراقبت قرار می گیرند و دارو ها که اکثر تزریق زیر پوستی دارند، توسط خود فرد به سگ تزریق خواهد شد.

بیماری کلیوی سگ

تزریق زیر پوستی به سگ مبتلا به بیماری مزمن کلیه

 

رژیم درمانی نیز یکی از راه های کنترل این دسته از بیماری ها است. غذاهای آماده ای در بازار وجود دارد که فرمول سازی آن توسط متخصصان و برای سگ های بیمار صورت گرفته است. این غذاها حاوی میزان پروتئین، فسفر، سدیم و کلسیم پایین ترین نسبت به غذاهای عادی هستند و به همین دلیل فشار کمتری به کلیه حیوان وارد می کنند.

برخی از مکمل های حاوی ویتامین D نیز بر سلامت کلیه می افزاید و از تخریب بیش تر کلیه پیشگیری خواهد کرد. توجه داشته باشید که مصرف مکمل برای درمان بیماری کلیوی سگ حتما باید با مشورت دامپزشک صورت گیرد و ترکیبات آن به طور کامل بررسی شود.

آخرین راهکار درمانی که بسیار پر خطر و هزینه بر است، پیوند کلیه می باشد. اگر هیچ یک از روش ها برای حیوان پاسخ گو نباشد، از پیوند کلیه استفاده می کنند.

بیماری کلیوی سگ

پیوند کلیه آخرین راه درمان بیماری های کلیوی است.

لینک کوتاه : https://panahgah.com/?p=31671

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − 7 =