سلامت و بهداشت گربه

راه های درمان خانگی عفونت چشم گربه همراه با توصیه های دامپزشکی

بیماری عفونت چشم گربه
4.4/5 - (14 امتیاز)

عفونت چشم گربه از رایج ترین بیماری ها در زندگی این حیوانات است که با اقداماتی ویژه می توانید سبب پیشگیری و یا درمان آن شوید.

سلامت چشم گربه بر سلامت عمومی بدن و کیفیت زندگی این حیوانات تاثیر ویژه ای دارد. برای شناخت عفونت چشم گربه باید ابتدا اطلاعاتی مختصر در مورد ساختار چشم داشته باشید تا بهتر بتوانید این بیماری را بشناسید. توجه داشته باشید که همیشه اولین و بهترین راه برای مقابله با انواع بیماری، پیشگیری است. در صورتی که پیشگیری های لازم و ضروری را انجام دهید، چشمان گربه شما با مشکلی مواجه نخواهند شد.

سپس در ادامه متن دلایل و علائمی که باید با آن ها آشنا باشید را مورد بررسی کامل قرار می دهیم. پس از آن، راهکارهایی برای درمان عفونت چشم به شما پیشنهاد می دهیم که اگر حیوان شما به انواع این بیماری مبتلا شد، بتوانید در منزل به درمان بپردازید. در صورتی که بیماری عود کرده باشد، راهکارهای درمانی که دامپزشکان ارائه می دهند را مورد بحث قرار می دهیم.

بیماری چشم گربه

چشمان گربه از حساس ترین نقاط بدن این حیوانات است.

 

توضیحاتی در خصوص ساختار چشم گربه

چشم گربه شامل قرنیه، اطاقک قدامی، عدسی، جسم زجاجیه، عنبیه و همچنین ساختارهایی است که در پشت کره چشم قرار گرفته است. این ساختارها شامل عصب بینایی هستند. چشم گربه دارای مردمک عمودی است که از بارزترین ویژگی های حیوانات شب فعال و شکارچی است. مطالعات پژوهشگران نشان می دهد که این نوع مردمک بهترین نوع برای شکار است و سبب می شود حیوان فاصله با شکار و زمان پریدن برای شکار کردن را به خوبی تشخیص دهد.

پس از تولد بچه گربه ها، آن ها به طور غریزی به مدت 2 هفته چشم های خود را بسته نگه می دارند. این امر ممکن است سبب بروز مقداری عفونت و بروز بیماری چشم گربه شود. اما باز کردن زود هنگام چشم، عوارض شدیدتری برای بچه گربه در پی دارد.

بیماری عفونت چشم گربه

بچه گربه تازه متولد شده، تا 2 هفته پس از تولد چشمان خود را بسته نگه می دارد.

 

در ابتدای تولد، به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن حیوان، خطر ابتلا به انواع عفونت، بیش از دیگر مواقع است. به همین دلیل رعایت کامل نکات بهداشتی در ابتدای زندگی، نقش بسیار مهمی در سلامت دارد. توجه داشته باشید که بچه گربه هایی که همراه با مادر خود زندگی می کنند، کمتر در معرض عفونت هستند. چرا که مادر این حیوانات، در طول روز چندین بار با عمل لیس زدن، چشم های بچه خود را تمیز می کند. زبان گربه ها حاوی آنتی باکتری هایی است که در پیشگیری از عفونت نقش به سزایی دارد.

دلایل و علائم عفونت چشم گربه

دلایل زیادی برای بروز عفونت چشم در گربه ها وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توان عدم رعایت بهداشت را نام برد. کثیف بودن محیط زندگی حیوان، پاک نکردن ترشحات چشم و وجود گرد و غبار، از مهم ترین دلایل می باشند. در ادامه، مهم ترین علائمی که در صورت مشاهده باید به آن توجه کنید و درصورت نیاز به درمان عفونت بپردازید را بیان می کنیم.

عفونت چشم گربه

پاک کردن ترشحات چشم گربه، از مهم ترین راه های پیشگیری از عفونت چشم است.

 

مهم ترین علائم عفونت چشم گربه به شرح زیر است :

  • تورم پلک ها
  • وجود ترشحات از چشم گربه
  • بسته نگه داشتن دائم چشم ها
  • چشمک زدن های مداوم
  • التهاب سفیدی چشم
  • کدر شدن چشم ها

گربه های سالم چشمانی براق و شفاف دارند که زبان زد خاص و عام است. در صورتی که وجود هر گونه تار شدن، کدر شدن، لکه های خونی، التهاب، تورم یا علائم دیگری که ظاهری طبیعی چشمان را مختل می کند، مشاهده کردید، باید احتمال عفونت چشم را در نظر داشته باشید.

اگر حیوان شما مدام چشمانش را بسته نگه می دارد یا به صورت مداوم چشمک می زند، احتمالا از درد چشم رنج می برد و فشار سنگینی که بر چشمانش وجود دارد را با این رفتارها، کاهش می دهد. در این صورت بهتر است او را نزد دامپزشک ببرید. توجه داشته باشید که همیشه اولین و بهترین راه برای تشخیص بیماری، دامپزشک است.

در صورتی که به دامپزشک دسترسی نداشتید و علائم مذکور را مشاهده کردید، ما به شما راهکارهایی پیشنهاد می دهیم تا با استفاده از آن ها به سلامت حیوان خود بیافزایید. در نظر داشته باشید که به محض ایجاد شرایط، حیوان را نزد دامپزشک ببرید.

عفونت چشم گربه

وجود ترشحات و تورم در چشم گربه، بیان گر عفونت است.

 

بهترین روش های درمان خانگی

یکی از بهترین و مهم ترین راه های درمان عفونت چشم، تمیز کردن ترشحات اطراف آن است. برای این کار کافی است مقداری آب جوشیده را کنار بگذارید تا خنک شود. سپس یک تکه دستمال پنبه ای تمیز را با آب خنک شده، مرطوب کنید و به آرامی اطراف چشم حیوان را از ترشحات پاک کنید.

برای تمیز کردن ترشحات چشم بچه گربه، دقت بیش تری به خرج دهید. توجه داشته باشید که عفونت چشم گربه به خصوص در بچه ها ممکن است سبب ایجاد کوری شود. به صورت روزانه، ترشحات چشم حیوان را تمیز کرده و سپس با یک تکه حوله تمیز و نرم، اطراف چشم را خشک کنید.

یکی دیگر از مواردی که در درمان و پیشگیری از عفونت چشم تاثیر گذار است، دور کردن حیوان از مواد تحریک کننده و حساسیت زا می باشد. بسیاری از مواد شوینده، موادی که حاوی الکل هستند، عطر و ادکلن ها و گرد و غبار می توانند برای حیوان شما حساسیت زا باشند. بهتر است گربه خود را از موارد گفته شده دور نگه دارید تا احتمال بروز حساسیت و عفونت را به حداقل برسانید.

عفونت چشم گربه

چشمان گربه سالم، براق و شفاف است.

 

راهکارهای درمانی دامپزشک برای عفونت چشـم گربه

اگر گربه شما دچار ناراحتی شدیدی بود، حتما به دامپزشک مراجعه کنید. التهابات شدید چشم، بسته نگه داشتن چشم ها، تورم و بزرگ شدن رگ های خونی چشم و ترشحات زرد و سبز رنگ، بیان گر عفونت شدید است. راهکارهای درمانی که توسط دامپزشک ارائه می شود، بستگی به میزان و نوع عفونت دارد. این راهکارها، می تواند شامل داروهای موضعی، خوراکی و یا جراحی (در موارد حاد) باشد.

به طور معمول داروهایی که توسط دامپشزک تجویز می شود، در گروه اریترومایسین، قطره سیپروفلوکساسین و قطره های ضد درد مانند دیکلوفناک هستند. توجه داشته باشید که بدون تجویز پزشک به هیچ وجه از داروها استفاده نکنید، چرا که احتمال ایجاد تاثیرات منفی وجود دارد.

در صورتی که چشمان گربه شما دچار خراش شده باشد، بهتر است قبل از این که عفونت کند، برای درمان آن اقدام کنید. در نظر داشته باشید که هر نوع التهاب و قرمزی بیان گر عفونت نیست، به همین دلیل حتما باید دامپزشک تشخیص لازم را بدهد. تنها کار شما این است که با مشاهده هر گونه علائم غیر عادی، حیوان را به کلینیک ببرید.

عفونت چشم گربه

دامپزشک، مطمئن ترین فرد برای تشخیص بیماری چشم گربه است.

لینک کوتاه : https://panahgah.com/?p=31592

35 دیدگاه در “راه های درمان خانگی عفونت چشم گربه همراه با توصیه های دامپزشکی

  1. فاطمه گفت:

    سلام یه گربه تو خونمون زایمان کرده یکی از
    بچه هاش خیلی ریز مونده ویه چشمش ورم کرده وبیرون زده
    چکارش کنیم

    1. میثا گفت:

      ببرش دامپزشکی

    2. فرزاد گفت:

      حاجی من گربم شب خوابید صب بلند شد چشش ورم کرده بود و فکر کنم دلیل ادکلن رفته توش

  2. سلام .من یکی از بچه گربه هام که تازه دوسه هفته دارن عفونت کرده ویه مایه سفید رنگ چشم گربه رو فرامیگیره وچشم رو میبنده .دست رسی به دامپزشک هم ندارم چیکار کنم

    1. اروین گفت:

      سلام برای چشمهای گربتون چکار کردید

    2. مسعود گفت:

      ببخشید دوست عزیز برای درمان چشم گربه تون چیکار کردید .همین مشکل رو یه بچه گربه در اطراف ما داره و دسترسی به دامپزشک هم نداریم

      1. سلام من گربه خونگی ندارم ولی تو پله اضطراریمون ۳تا گربه هسش یکیش گوشت اضافه داره فک کنم یه گربه دیگه زده چنگ میزنه نمیدونم چجوری ببرم دامپزشک:(

    3. میثا گفت:

      من با به پنبه و چای سرد تمیز میکردن و هر روز و خشک میکردم
      خوب شد

      1. محمد گفت:

        البته باید برای جلوگیری از سرماخوردگی دوباره چشم بچه گربه از چای ولرم و یا گرم استفاده کرد.

    4. Pichak گفت:

      درود من ۳تا بچه گربه خیابونی رو با این مشخصه که چشمها عفونی بود قی میکرد و بینی گرفته بود و سرما خورده بودن به دامپزشکی بردم . قطره سیپلکس براشون تجویز کردن هر ۸ساعت و انتی بیوتیک شربت اریترومایسین خوراکی کودکان که باید هر ۱۲ساعت یک سی سی فقط بهشون بدید .
      اما اگر سفیدی چشم قرمز شده و سفیدی دیده نمیشه اون خراشیده شدن سطح چشم هاشونه و نیاز به داروی دیگه ای داره و پیگیریه سریع وگرنه متاسفانه کورمیشه

    5. Pichak گفت:

      شستن دوره چشم با پنبه و اب جوشیده خنک شده و با حوله نرم خشک کردنش هم هر روز باید دوبار انجام بشه دست و پاهاشونم تمیز کنید که به چشم میمالند بدتر نشه

  3. دلنیا گفت:

    سلام گربم از صب بی حاله و کنار بخاری خوابیده…ی چشمش فک کنم عفونت کرده سنگین باز میشه..هر دو چشمش ی پرده تا نصف اومده…نمیدونم بخاطر زیاد خوابیدنشه یا چی…خواهشا ی راه حل بگید

    1. علیرضا گفت:

      سلام اون پلک سومه، احتمال عفونت هست ولی تا ترشح نداشته باشه ، عفونت نیست پلک سوم معمولا مال خشکی چشم هست،که میاد و حالت نیمه کور به گربه میده،ولی مکانیسمش، برای شکار هست که میاد جلوی چشمش تا استخوون،خرد شده تو چشمش نپره.من یکی از گربه هام این مدلی شد دامپزشک بهش ، اشک‌مصنوعی داد.

  4. فری گفت:

    سلام منم امروز یکی از بچه گربه هام بغل چشمش سبز شده و چرک میاد از چشمش بی جال شده و گربه که خواهرش هست لیس ش میزنه دور چشمش رو منم امکان رفتن به دام پزشک رو ندارم لطفا یه راحلی بگید اگه کور بشه ۱ ماه کافی گریه میکنم لطفا بگیر اگه میدونید چیکار کنم

    1. مصطفی گفت:

      قطره فنیل آفرین بگیر از داروخانه هر هشت ساعت یک قطره بریز و بعد یک دقیقه با دستمال اسکناس رو پاک کن

      1. مصطفی گفت:

        اشکهاش

      2. مصطفی گفت:

        فنیل آفرین زینک چشمی
        حتمن چشمی باشه نه برای بینی !!

    2. مصطفی گفت:

      همینطور قطره سیپلکس اما نیم ساعت بعد از فنیل آفرین زینک چشمی اصلن هر دو رو با هم نریز که خطرناکه

    3. علیرضا گفت:

      سلام منم یکی از بچه گربه هام اینطوریه،همین الان یک چشمش، ترشح زرد داره و چشمش رو میبنده، چای بی عطر ،تازه دم و خنک شده، رو با پنبه اول مثل قطره بریزید تو چشمش و ترشح هارو با پنبه تمیز پاک کنید و مجددا اینکار رو تا باز شدن چشمش انجام بدید، پماد اریترومایسین ، هم گزینه خوبیه، باید فقط بعداز شستشو حتما با دستمال تمیز خشک کنید.

  5. شبنم گفت:

    یکی از چشم های گربم یکم تار شده
    بخاطر گرد وغبار خاک بسترش
    چیکار کنم؟

  6. رضا گفت:

    سلام میشه بگی چیکار کردی واسی چشم گربت اخه یکی از چشمهای گربه منم پردش تا نصف اومده عفونتش رو برطرف کردم ولی پرده نصفه مونده

  7. سمیه گفت:

    سلام من ۶ تا گربه ی بالغ دارم‌ البته تو خونه نمیتونم نگه دارم چون دخترم‌ نژاد تریر هست و ۱۱ سالش هست خیلی حساس هست گربه خونه بیاد غذا نمیخوره اما تو حیاط جا براشون درست کردم پتو و جای خواب درست کردم یکیش ۴ ساله هست از کوچه پیدا کردم وقتی ۳۰ روزه بود و تو این ۴ سال ۵ تا بچه ش فقط زنده موندن و بزرگ شدن الان سه روزه سه تا از بچه ها که یک ساله هستن بدجور سرما خوردن یکی چشمش عفونت کرده یکی هم همش عطسه سرفه میکنه چیکار بکنم چه دارویی بدم که بخورن ممنون‌میشم کمک کنید خیلی ناراحتم اگه اتفاقی بیفته خودمو نمیبخشم

  8. مریم گفت:

    سلام .بچه گربه نژاد پرشین دوهفته و نیم روزه .یه چشمش دو روز بعد باز شدن دوباره بست امروز با پنبه و آب جوشیده سرد شدهنمیز کردم کلی عفونت اومد بیرون .چکار کنم دسترسی به دامپزشک هم ندارم.

  9. مهتاب جعفروند گفت:

    سلام من یه بچه گربه خریدم بهم گفتن از شیر افتاده و غذا میخوره ولی غذای خشکش رو بالا اورد همچنین یه چشمش ترشح داره و سفیدش قرمز شده خشک شده بود و بسته شده بود منم با پنبه خیس تمیز کردم و چشش رو باز کردم چیکارش کنم میشه راهنماییم کنین

  10. ... گفت:

    سلام من به دامپزشک دسترسی ندارم و گربم یه چشمش رو هی مبینده و چشمک میزنه نمیدونم چیکار کنم آخه چشمش ترشح هم نداره

  11. لیلا گفت:

    سلام ی بگه گریه توی خونمون پیدا شد کاملا چشمش بستس دورش عقدنامه چیکار کنم دسترسی ی پزشک ندارم

    1. Asal گفت:

      سلام ی بچه گربه خونمون پیدا شده مامان نداره شاید دو هفتش باشه کاملا چشمش بستس دور چشمش هم عفونته دسترسی ب پزشک هم ندارم ترو خدا راهنمایی کنید

  12. مرتضی گفت:

    سلام.منم مثل شما نمیدونم چیکار کنم هر موقع میبینمش ناراحت میشم چرا نمیتونم کاری کنم

    1. مرتضی گفت:

      سلام. من یه بچه گربه پیدا کردم،چشمش عفونت کرده بسته شده،پولم ندارم ببرم دامپزشکی هر موقع غذا میدم بهش اشکم در میاد که چرا نمیتونم کمک کنم اگه کسی راه کاری داره راهنمای کنه ممنون میشم

      1. محمد گفت:

        سعی کنید هر روز بصورت آروم چشمهای بچه گربه رو با پنبه و چای ولرم بدون عطر شست و شو بدید و جای خوابشون رو هم گرم و تمیز نگه دارید

      2. گندم گفت:

        سلام حال گربتون خب شد؟ تونستین کاری کنید؟
        چشم 4تا گربه من یکی بعد از اونیکی شروع کرد ترشح کردن روزی دوسه بار با چایی یا آب جوشیده تمیز میکنم نمیدونم دیگه باید چیکار کنم اول فقط یکیشون چشمش ترشح شروع کرد بعد … بچه ان یه ماه بزور دارن

  13. شکیلا گفت:

    سلام من دوروز پیش یه گربه بچه گربمو چنگ زده فقط یه نقطه خراش کوچک روبدنش بو ولی ترسیده الان از دیروز چشمش یه لایه سفید امده رو. پلکش نمی دونم چیکار کنم. بیحالم هست یکم راهنماییم میکنید

    1. سبا گفت:

      حیوان آزار براحتی انسان آزار میشه
      لطفا ادمین پاک کنه چنین پیام هایی رو

  14. پرنیان گفت:

    سلام ما چهارتا بچه گربه تو حیاطمون داریم هرچند با مادرشون هستن و 10 روزه به دنیا اومدن ولی 2تاشون چشمهاشون یه جوری زده بیرون
    هنوز هیچکدوم چشمهاشون رو باز نکردن
    یجوری باد کرده چشمهاشون چیکار کنم؟

  15. hobab گفت:

    سلام ورم چشم گربه هااکثرطبیعی هست البته اونایی که تازه متولدشدن امااگه کنارچشماشون مایعی زردیاسبزاومدعفونت هست که باقطره وپمادانتی بیوتیک حل میشه بایدببینیدمشکل اول کجاست این بیرون زدگی مشکل نیست مگه اینکه پرده سفیداومده باشه جلوچشم یاعفونتی داشته باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − شانزده =