شناخت نژاد های سگ

سگ نژاد شیتزو و کلیه نکاتی که برای مراقبت از آن باید بدانید

سگ نژاد شیتزو
3/5 - (1 امتیاز)

سگ نژاد شیتزو به راحتی می تواند عشق شما را به دست آورد. برای نگهداری از آن ها در منزل، نکاتی مفید در این متن گفته می شود.

شیتزو سگی بسیار بازیگوش است که می تواند شما را به خوبی سرگرم کند. این نژاد برای نگهداری در منزل انتخاب بسیار خوبی است اما توجه داشته باشید که اگر به درستی آموزش نبینند، ممکن است پرخاشگر و ناخوشایند باشند. سگ های این نژاد اندازه کوچکی دارند و به همین دلیل ممکن است به راحتی آسیب ببینند. در ادامه این متن، هر آن چه که مورد مراقبت از نژاد شیتزو باید بدانید، شرح داده می شود.

تاریخچه نژاد شیتزو

کلمه Shih Tzu از زبان چینی برگرفته شده است و به معنی “شیر کوچک” است. این نام به دلیل موهای بلند و سایر ویژگی های ظاهری این نژاد، به آن ها لقب داده شده است. این نژاد بیش از 1000 سال قدمت دارد. اعتقاد بر این است که از تلفیق نژاد اسپانیل تبتی (Tibetan Spaniel) و لهاسا آسپو (Lhasa Apso) به وجود آمده است. در دهه 1960 فقط 100 شیتزو در کشور تبت ثبت شد. محبوبیت سگ های دوست داشتنی شیتزو به سرعت افزایش یافت و در سال 1969 توسط AKC به رسمیت شناخته شدند.

در امپراطوری چین، سگ های شیتزو بسیار مقدس بودند. دلیل نام گذاری آن ها، علاوه بر شباهت ظاهری که به شیر دارند، به این دلیل بود که چینی ها اعتقاد داشتند بودا روزی سوار بر شیر، بر زمین فرود می آید. در آن زمان، امپراطوری چین از شیتزو ها برای گرم کردن خود و رختخوابشان استفاده می کردند. به طوری که شیتزو را روی پای خود می نشاندند و به دلیل موهای پر پشت این نژاد، بدن آن ها گرم می شد.

به طور قطع نمی توان اصل و نسب شیتزو را مشخص کرد اما شواهد و مدارک نشان می دهد که این نژاد احتمالا برای اولین بار در تبت یافت شده است و سپس به امپراطورهای چین، هدیه داده شدند. انتقال شیتزو به انگلستان و آلمان نیز، به همین ترتیب صورت گرفته است. این سگ های زیبا و دوست داشتنی، به پادشاهان این دو کشور به عنوان هدیه، داده شدند و به این صورت به آلمان و انگلیس راه پیدا کردند.

سگ نژاد شیتزو

سگ شیتزو نژاد تری کالر

بهداشت و سلامت شیتزو

ما می دانیم که شما به سلامت، بهداشت و مراقبت از سگ شیتزو خود بسیار اهمیت می دهید. به همین دلیل بیماری های شایع و تمامی مواردی که در طول زندگی شیتزو برای نگهداری این نژاد، باید مورد توجه قرار دهید را در این قسمت به طور خلاصه بیان می کنیم.

همان طور که می دانید بسیار از بیماری ها و شرایط سلامتی در تمامی موجودات، ژنتیکی است. به این معنی که مربوط به نژاد حیوان شما است. ولی شما می توانید با راهکارهایی که گفته می شود، احتمال بروز این مشکلات را به حداقل برسانید. در بین محققان ژنتیک سگ و دامپزشکان، اتفاق نظر کلی وجود دارد که موارد ذیل می تواند سبب افزایش سلامتی شیتزو شود.

شایع ترین بیماری های نژاد Shih Tzu، افزایش وزن، خرابی دندان، دیسپلازی مفصل ران، دیسپلازی کیله (نقص در کلیه)، آلرژی، عفونت گوش، بیماری های چشم، سنگ مثانه و سنگ کلیه است. برای پیشگیری از اضافه وزن از رژیم غذایی متعادل و ورزش روزانه، کمک بگیرید.

به منظور پیشگیری از خرابی دندان، مسواک زدن بسیار راه گشا است. علاوه بر آن، برای مراقبت از شیتزو می توانید از مکمل های سلامت دندان استفاده کنید. برای پیشگیری و درمان دیسپلازی مفصل ران، برخی شیتزو ها که دارای علائم حاد باشند، به عمل جراحی نیاز دارند.

مابقی ناراحتی هایی جزئی را تحمل می کنند که با تعییر رژیم غذایی و استفاده از غذای سالم و مناسب، پیشگیری از اضافه وزن و محیط زندگی آرام و راحت می توانید زندگی راحت تری برای حیوان خود رقم بزنید.

به منظور پیشگیری از بیماری های کلیه و مثانه، وجود میزان آب کافی در غذای حیوان، بسیار کارساز است. برای پیشگیری از عفونت های چشم و گوش، به طور مرتب، به آرامی لاله گوش و قسمت بیرونی چشم را پاک کنید.

سگ نژاد شیتزو

مسواک زدن برای شیتزو، سبب پیشگیری از خرابی دندان ها می شود.

مراقبت از شیتزو در خانه

برای نگهداری از سگ نژاد شیتزو وجود دارد که باید به آن ها توجه کنید. از مهم ترین موارد، انتخاب غذای مناسب است. رژیم غذایی سالم و مقوی، سبب افزایش کیفیت زندگی و طول عمر سگ شما خواهد شد. علاوه بر آن، سگ شیزو در طول روز به مقدار کافی ورزش و بازی نیاز دارد تا انرژی خود را تخلیه کند و بدنی سالم داشته باشد.

مهم ترین نکات در نگهداری شیتزو :

  • تغذیه سالم و مقوی
  • رعایت بهداشت حیوان
  • میزان ورزش کافی در طول روز
  • واکسیناسیون به موقع
  • چک آپ پی در پی

بهتر است روزانه حداقل نیم ساعت سگ شیتزو خود را برای گردش بیرون از منزل ببرید. این کار به شادابی و سرزندگی حیوان بسیار کمک می کند. برای حفظ سلامت دندان ها، بهتر است به طور مرتب برای شیتزو خود مسواک بزنید. از تشویقی ها و مکمل هایی که برای افزایش سلامت دندان ها تولید شده اند، استفاده کنید.

توصیه ما به شما این است که برای سگ نژاد شیتزو حتما به معاینات پی در پی و واکسیناسیون سگ خود توجه کنید. چک آپ های مداوم شما را در بهبود سلامت حیوان، یاری می کنند.

سگ نژاد شیتزو

سگ شیتزو در طول روز به میزان کافی ورزش و بازی کردن نیاز دارد.

لینک کوتاه : https://panahgah.com/?p=31439

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + پانزده =